Leselyst24

Barna har Sommerles. Nå får også ungdommen sin egen lesekampanje. Lesekampanjen #Leselyst24 foregår i mars. Les, skriv og vinn premie.

– Vi ønsker å øke leselysten blant ungdom. Det er mange ungdommer som leser, men vi ønsker at enda flere ungdommer skal oppdage lesing.

Derfor har vi planlagt en lesekampanje rettet mot ungdom, sier prosjektleder Mette Dorthea Mykkelbost fra Drammensbiblioteket.

Drammensbibliotekene, sammen med bibliotekene i Kongsberg, Holmestrand og Øvre Eiker, har sammen søkt og fått penger fra Nasjonalbiblioteket til en kampanje rettet mot ungdom. Denne måneden foregår altså kampanjen #Leselyst24.

Fra ungdom til ungdom

Ti ungdommer er rekruttert, og sammen med ungdommen er det nå utformet en lesekampanje og formidling for ungdommer.

Blant annet kan du lese mange bokanbefalinger på Drammenbibliotekets nettside.

– Gjennom media kan man få inntrykk at ungdom bruker all sin tid på mobil og gaming. Slik er det jo ikke. Det er mange ungdom som leser, og nå ønsker vi å få enda flere til å lese gjennom denne kampanjen, sier Mykkelbost.

Vinn premier

I prosjektet er målet å øke fokus og kunnskap om formidling til ungdommer. Lokale bibliotekarene skal derfor ut til alle ungdomsskoler i deltakerkommunene med aktive klassebesøk.

Lesekampanjen #Leselyst24 foregår på Instagram i hele mars. Det trekkes trekkes tilfeldig fem personer som vinner to kinobilletter hver etter 1. april.

Alle ungdommer mellom 13 og 20 år, kan delta ved å poste en eller annen form for presentasjon av en eller flere bøker på Instagram, og merke/tagge innlegget med #Leselyst24. Det er ingen krav til utforming av innlegget annet enn at det skal være orientert rundt litteratur, og må hverken være krenkende eller vulgært.

OBS: Profilen din på Instagram må være offentlig når du poster innlegget for at #leselyst24 skal være synlig, og får at vi skal få kontakt med mulige vinnere via meldinger etter 1. april.

– Det er ikke det «beste» innlegget som vinner, men mulig vi spør om vi kan «reposte» innlegget til deltakere på profilsiden til kampanjen hvis vi ser det egner seg, sier Mette Dorthea Mykkelbost

Håper på reprise

Ti ungdommer mellom 13-20 år oppstilt
UTFORMET KAMPANJEN: Disse ungdommene har vært med å utforme lesekampanjen for ungdom. Prosjektleder Mette Dorthea Mykkelbost til venstre i bildet.

Lesekampanjen er foreløpig et prøveprosjekt, men Mykkelbost håper at dette kan bli en årlig kampanje.

Sjekk ut på Instagram, vedlagt QR-kode.

QR-kode til leselystkampanje